Det var en perfekt dag för att komma ut och springa. Solen sken och det var en riktigt fin dag, trots december månad. Tanken var att folk skulle komma till Trelleborg där vi skulle kora Trelleborgs Tuffaste Tomte. Tomtemor, Tomtefar och Tomtenisse skulle utses i två olika lopp – ett 500-meterslopp för barnen och ett 2,5 km lopp för de vuxna. Kravet var att man skulle vara utklädd till tomte. Startavgiften gick till BRIS.

En riktig tomte från köpcentret kom ut för att få lite luft, men han vände snabbt när jag närmade mig för att jaga ut honom på en löprunda.

Trots marknadsföring i både radio och tidning blev det dock inte något lopp. Det kom ingen tomte som ville springa. Det närmsta som kom var en riktig tomte från köpcentret som kom ut för att få lite luft, men han vände snabbt när jag närmade mig för att jaga ut honom på en löprunda.

Istället för att spekulera i varför de som visat intresse inte kom så tänker jag istället berätta om hur enkelt det kan vara att träna och röra sig egentligen. Man kan såklart diskutera vad som definieras som träning, men jag räknar det som träning när du får upp pulsen lite och blir åtminstone lite varm. En lång promenad räknas in, en minut i plankan kan räknas in. Träning kan sen delas upp i mindre snacksbitar, ett par minuter åt gången utspritt över en dag kan sammanlagt ge lika bra resultat som 45 min intensivt på gymmet. Sen gör det förstås kroppen väldigt gott att någon gång få en riktig genomkörare där man kör slut på alla depåer av energi i hela kroppen med ett rejält träningspass, men jag tror dock inte att vi ska köra sådana tokpass alltför ofta. De passen kräver såklart mer vila och återhämtning efteråt.

Alla, ALLA, kan småjogga 500 m.

Åter till tomteloppet. Det hade alltså inte krävts så mycket ansträngning för folk att ta sig runt en 2,5 km sträcka. Många går längre än så mellan bilen, köpcentret och tillbaka till bilen. Alla, ALLA, kan småjogga 500 m. Om man så gör det med händerna i fickorna för att få hjälp med att hålla tempot nere. Jag kräver ingen hastighet för att kalla det för jogging, men huvudsaken är att benen rör sig lite mer än vid en vanlig promenad.

Just sådan långsam jogging är även bra och nyttig för en person som vill lära sig springa långt. Sänk tempot radikalt och spring under en längre tid. Vill du springa milen? Sätt klockan och spring efter tiden (beroende på var man är i sin löpträning så varierar hur lång tid man bör avsätta). Sluta sen inte springa, sänk bara tempot om det blir alltför ansträngande, men fortsätt springa!

Nästa år vill jag se fler tomtar som kan springa! :-)