Funktionell träning har många fördelar. Här är 6 anledningar till att du ska träna funktionellt:

  1. Flera muskler tränas samtidigt, vilket ger en effektivare träning, en konditionshöjande och en där vi får en ökad energiförbrukning.
  2. Flera funktioner tränas samtidigt vilket ger en allsidig träning där hela kroppen är inblandad.
  3. Förebygga skador och förbli frisk, genom att skapa förutsättningar för optimal utveckling av kroppen rent fysiskt.
  4. Alla kan träna funktionell träning då den anpassas efter varje människas behov och förutsättningar.
  5. Rörelserna är skonsamma för kroppen och vi kan använda och få ut absolut max av musklerna.
  6. Man får ökad balans, rörlighet, koordination och styrka, vilket gör att man får en stabil grund och en bra hållning som gör att du minskar belastningen på lederna.

7 vanliga funktionella övningarna!

Knäböj – bålstabilitet, världens bästa rumpövning samt ben.
Utfall – bålstabilitet, säte och framsida lår.
Armhävning – Multiövning hela kroppen tränas i en enda övning.
Mage/bål/planka – Multiövning där framförallt bålen tränas.
Armar- både biceps och triceps.
Axlar – blir tränade i multiövningarna.
Rygg- en stark mage behöver också en stark rygg för att ha en bra hållning.

Här är en video från Youtube som visar knäböj: