Det kan finnas en tröskel till att komma igång med träningen. Här är 7 tips till dig som ska börja träna och behöver en extra morot för att börja ta dig till gymmet. Efter några veckor, när du fått uppleva endorfinkickarna och att de stela axlarna är borta (stelheten alltså ;)) kommer du att ha mycket lättare att motivera dig till att komma iväg. Det blir också en rutin att träna, något som du inte vill missa.

Färdigt schema
Gör upp ett schema och en plan för din träning. Vilket är ditt mål med träningen, vad ska du träna och hur ofta? Hur löser du det om barnen är sjuka och är din partner beredd på att du ska börja träna? Gå igenom eventuella hinder och lös dem innan de uppstår.

Kosten är otroligt viktig
Om du är ute efter synliga resultat måste du ha koll på kosten. Är någon form av protein vid varje måltid (nej, endast en frukt är inget bra mellanmål)  och sprid ut huvudmåltiderna och mellanmålen under hela dagen. Du ska äta kost som gör att du orkar träna, som bygger upp kroppen och som gör att du håller blodsockret jämnt.  Rätt kost gör att du presterar bättre på träningen men du får också bättre resultat av träningen långsiktigt.

Val av gym
Välj ett gym som du känner att du kan tillbringa mycket tid hos. Atmosfären ska kännas bra och det är en fördel som de erbjuder en timmes gratis genomgång av gymmet. Kolla också upp öppettiderna så att det passar dina tider. Allra bäst är om du kan komma in med tagg när det passar dig.

Strunta i träningskompis
Visst är det lite mindre skrämmande att gå tillsammans första gångerna men se till att inte klänga dig fast vid din träningskompis i tid och otid. Vad gör du när din kompis blir sjuk?  Kommer du iväg själv då? Gör träningen till din egen tid med fokus på dig själv. Det finns också risk att ni har trevligt och pratar istället för att träna och ge järnet.

Färdigpackad väska
Se till att alltid ha en färdigpackad väska så att du snabbt kan komma iväg när det är dags att träna och ha färdiga träningsoutfits i garderoben så det är lätt att packa om. Glöm inte inneskor, vattenflaska och ev. träningshandskar.

Nya träningskläder
Nya träningskläder är väldigt inspirerande när du ska börja träna. Välj kläder som du känner dig snygg i och som är bekväma att träna i.

Var finns din inspiration?
Hitta någon förebild, t. ex. en träningsblogg eller ett inspirerande Instagramkonto. Det finns också peppande facebookgrupper. Läs intressanta böcker i ämnet och investera i en träningsapp om det inspirerar dig.

Lycka till med träningen! Dela gärna med dig av fler tips!