Jag avskydde gympan i skolan. Det var mest bollsporter vilket inte passade mig alls. Jag trodde att träning inte var något för mig och det tog tid innan jag fattade grejen och varför andra var så träningsivriga. Visst testade jag aerobic och andra former av gruppträningar men det var inte heller min grej.

Jag är övertygad om att styrketräningen var helt avgörande att jag blev gravid med tvillingar.

För lite mer än fem år sedan, när jag var 37 år, fick jag för mig att jag skulle testa på det här med styrketräning. Följde med min bror som visade bra övningar. Jag märkte snabbt resultat och gillade hela grejen – att sätta upp mål och tävla mot mig själv. Jag älskar rejäla måltider med mycket protein vilket var mycket passande. Jag kände mig stark och full med energi, blodcirkulationen kom igång och jag blev fit.

Efter ett halvår blev jag gravid med tvillingar. Jag är övertygad om att styrketräningen var helt avgörande att jag blev gravid med tvillingar, efter sex års försök av IVF för att få till ett syskon.

tvillinggraviditet
Foto: Höggravid med tvillingar och efter två års ammande och någon timmes styrketräning per vecka.

Under mammaledigheten kom jag så smått igång med styrketräningen igen och den gjorde att jag fick den där extra energin man så väl behöver när man är föräldraledig med tvillingar. Jag tror alla tvillingföräldrar förstår vad jag menar. 😉 Under träningen fick jag möjlighet att bara fokusera på en enda sak, kunde långsamt bygga upp och stärka kroppen efter den tunga graviditeten och blev piggare. Det blev dock inte så mycket muskler på grund av amningen.

Nu är mina tvillingar fyra år och jag har beslutat mig för att träna oftare och bygga på med muskler under 2016. Jag vill gärna inspirera fler till att börja styrketräna. Kanske har du som jag avskytt skolgympan, hatat löpning och gruppass? Då kan styrketräning vara något för dig.

10 anledningar till att du ska börja styrketräna!

1. Du tävlar mot dig själv. Det är bara du och vikterna som gäller. Mindfulness!

2. Muskler minskar med åldern vilket ger lägre basalförbränning (BMR). När du styrketränar och får muskler höjer du ditt BMR.

3. Huden blir märkbart fräschare efteråt och det sitter i hela dagen. Blodcirkulation!

4. Kicken av endorfiner efteråt. Måste upplevas!

5. Den kosmetiska effekten – du blir mer fit och snyggare i kroppen på ett par månader.

6. Du kan skulptera och omforma kroppen som du vill.

7. Du ska äta rejält med proteiner – passar dig som gärna äter rejäla, mättande måltider.

8. Du får muskler som är mycket användbara i vardagen. Du känner dig stark, orkar bära barn och tunga matkassar.

9. Slipper nackont och andra spänningar på grund av för mycket stillasittande framför datorn.

10. Du blir på ett strålande humör! :)

En del av dessa effekter kan du förstås också få av andra träningsformer men inte alla. Så börja styrketräna!