Andreas Ekfrost är nybliven skribent här på Proteinshake och driver Fenix the green som bland annat har startat populära Zombiemässan och hinderbana med zombies. Han gillar zombies men inte zumba, och uppmanar alla att testa nytt och variera träningen för att hitta ny glädje i träningen.

Vem är du och vad gör ditt företag Fenix the Green?

Jag är ägare och grundare till Fenix the green som är ett tränings- och idrottsevenemangsföretag. Idén är att göra träning rolig och tillgänglig för alla. Det handlar om allt från öppna evenemang för allmänheten, men även ner till gruppaktiviteter och individanpassad träning, inklusive kostrådgivning.

De öppna arrangemangen såsom Zombies på Hinderbanan, Maratonmarschen, ActionBow och Zombie Survival Camp kan skalas ner till att passa ett företags teambuilding eller ett barnkalas.

Idén är att göra träning rolig och tillgänglig för alla.

Berätta mer om Zombies på hinderbanan – vilken kul grej. Hur kom du på konceptet?

Det hela började med en hinderbana i skogsmiljö som jag byggde upp. För att göra det mer spännande och meningsfullt att springa kom jag på idén med att blanda in zombies i tävlingen. Jag har länge gillat zombiegenren och skogen och byn där hinderbanan ligger kan vara lite enslig och kuslig, perfekt för att köra skräcktema.

Vilka är dina bästa tips till en otränad person som vill komma igång och snabbt få resultat? Hur hittar man inspirationen till att komma igång och fortsätta?

Hitta en träningsform som tilltalar. Tänk utanför boxen utan att begränsa dig till vad som är praktiskt eller passande.

Sätt sen mål som är lockande och känns lite extra i magen eller hjärtat. Lagom utmanande för att göra det spännande. Börja sen sakta och ta det lugnt i början. Man behöver inte vara färdig innan man börjar utan det är bättre att låta träningen ta sin tid och bygga från grunden. En lagom blandning av kondition och styrka är också att rekommendera.

Sen är det bara att fokusera på målet och köra. Träna, träna, träna. Vill man bli bra så är det ok att gå upp klockan 5 på morgonen för att köra ett litet pass. Man måste tvinga sig till nya vanor. Har man ett mål där man utmanar sig själv tillsammans med några vänner är det lättare att motivera sig själv. Man vill ogärna bli sämre än sin vän.

En smoothie på mandelmjölk eller annan veggo-mjölk är tillräckligt för att fylla ett mellanmålsbehov av protein.

Har du något bra favoritmellanmål att dela med dig av (gärna med mycket protein)?

Smoothies. Med prollepulver är det lätt att få protein i det. Sen gillar jag funktionell mat som är väldigt nyttig, men man kan ta lite vad man kommer över i från frysen.

Trixet är att ha någon god frukt som ger lite sötma och god smak. Exempelvis blandar jag gärna ner broccoli, apelsin, lite ingefära och en touch chili i en smoothie. Vill du få den lite krämigare drar du ner en banan i den. Lite sötare och smakrik så är jordgubbar bra. Krydda gärna med kanel.

Sen vill jag poängtera att du inte behöver hetsjaga protein. Det är inte så svårt att få i sig tillräckligt med protein ändå. En smoothie på mandelmjölk eller annan veggo-mjölk är tillräckligt för att fylla ett mellanmålsbehov av protein. Jämför med en gorilla som vi delar ganska mycket DNA med, de lever på frukt och grönt och är inte direkt små och klena.

Vad har du för träningsbakgrund?

En hel del hinderbanelöpning i det militära, mycket styrketräning, kick-/thaiboxning, triathlon (sprint och 1/2 ironman), halvmaror och ett par maraton. Älskar naturen och gillar därför att springa trail i skogen, men hoppar även gärna på en mountainbike och kör tekniskt mellan träden.

Vad har du för träningsmål 2016?

Springa ett långlopp. Maraton är målet, men det kan bli LidingöLoppet som visserligen bara är 3 mil, men det öppnar å andra sidan vägen till en svensk klassiker. Annars är ultramaraton på 5-6 mil lockande. Det finns ett par riktigt fina lopp i Skåne på hösten.

Vilken träningsform avskyr du mest?

Aerobics, zumba och liknande där det krävs mycket koordinationsförmåga. Jag är mer grottmänniska än så och föredrar större rörelser som att bära, lyfta och kasta åt sidan.

Variationen gör att man hittar ny glädje i träningen och att musklerna utvecklas på nya sätt.

På vilket sätt vill du inspirera läsarna här på Proteinshake?

Variera träningen. Även om du har ditt gymkort – testa annan träning emellanåt. Exempelvis om du tränar på gym, testa ett aerobicspass eller liknande en gång. Om du är inbiten löpare, kör ett spinningpass eller ett army fitness-pass. Variationen gör att man hittar ny glädje i träningen och att musklerna utvecklas på nya sätt.