Fredrik Rudbert är legitimerad sjukgymnast och arbetar just nu i Lanzarote på Kanarieöarna. Fredrik ger tips till dig som har nackont och vill förebygga skador vid träning. Vill du ställa frågor till Fredrik? Det gör du här!

Vem är Fredrik och vad gör du som sjukgymnast?

Jag är 41 år och utbildad sjukgymnast och styrkeinstruktör. Jobbar just nu på Lanzarote på Kanarieöarna som sjukgymnast på ett rehabiliteringscenter som ägs av Oslos Röda Kors. Det är mest patienter från Norge, men det kommer även patienter från andra länder.

fredrikrudbert

Hur kom det sig att du blev gyminstruktör och därefter sjukgymnast?

När jag studerade till systemvetare i Lund tränade jag styrketräning på Gerdahallen och såg information om att de skulle hålla utbildning till att bli gyminstruktör. Då jag gillade att träna och ville lära mig mer om kroppen och träning så anmälde jag mig och sedan började jag jobba extra där som gyminstruktör ett halvår senare.

Den främsta anledningen till att jag utbildade mig till sjukgymnast var att jag fick problem med rygg, nacke och axlar genom mitt arbete. Jag sökte då hjälp av sjukgymnaster och gillade hur de jobbade. Dessutom ville jag lära mig mer om mina egna skador för att kunna hjälpa mig själv i min rehabilitering.

Vilken träningsform gillar du bäst själv och varför?

Jag tränar mest prehab just nu. Det vill säga att jag tränar för att undvika få tillbaka mina skador och för att undvika få andra skador. Det blir mycket bålstabilitetsträning, träning av bröstryggen, rotatorkuffträning och träning för nacken. Eftersom jag för närvarande jobbar på Kanarieöarna blir det mycket promenader i solen.

Någon träningsform du undviker?

Jag undviker den träningen som gör att jag får smärta.

Vilka är dina bästa tips för att förhindra nackont och andra vanliga åkommor vid för mycket stillasittande arbete?

Det allra bästa för nacke och stillasittande arbete är att röra på sig. Variera arbetsställning och ta korta pauser. Då jag själv jobbar som sjukgymnast rör jag mycket på mig och sitter nästan aldrig still, vilket fungerar bra för min kropp. Även träna upp dina nackmuskler och försöka hålla din nacke rak, inte ha den böjd neråt.

Det gäller att träna upp dina små stabiliserande muskler, inte bara de stora och synliga musklerna.

Om jag vill styrketräna mycket eller springa många mil varje vecka, hur förebygger jag skador?

Det gäller att träna upp dina små stabiliserande muskler, inte bara de stora och synliga musklerna. Dessutom så är vila minst lika viktigt som själva träningen. Lyssna på kroppen! Kroppen kommer att säga ifrån om du tränar för mycket. Om du springer mycket är det viktigt med bra skor. Ibland behövs även ortopediska skoinlägg.

Har du ett recept på en god proteinshake du vill dela med dig?

Något som jag gör är att jag blandar i frukt med mycket antioxidanter. Smakar bättre och är nyttigare!

Tack Fredrik och välkommen till Proteinshake!