Staffan Eklund är PT i Stockholm och i intervjun delar han med sig av sin bästa tips till dig som snabbt vill bli fit men varnar samtidigt för att gå ut för hårt i början – ett av de vanligaste nybörjarmisstagen. Och hur är det egentligen med magen, går det att göra den snyggare med träning?

Jag gillar att träna med någon som hela tiden är lite bättre än mig så jag måste jaga!

Hej Staffan! Berätta om dig själv.

Jag heter Staffan Eklund och är 27 år. Jag har alltid gillat träning i alla dess former och provat på de flesta sporter under min uppväxt, men vid 14 års ålder fastnade jag för styrketräning och sen var jag fast! Jag är född och uppväxt i Fårösund på norra Gotland i Bunge socken och flyttade till Stockholm för snart fem år sedan tillsammans med min flickvän Angelica. När jag bodde på Gotland så arbetade jag som snickare, och min stora hobby var träning. Vi flytten till Stockholm bestämde jag mig för att utbilda mig till personlig tränare och få chansen att jobba med det jag verkligen brinner för!

Folk brukar uppfatta mig som ödmjuk, väldigt glad, alltid med ett leende på läpparna, bestämd och hård men samtidigt rättvist med glimten i ögat.

När det kommer till min egen träning gillar jag träning som är prestationsbaserad i någon form. Jag är extremt tävlingsinriktad så att ha mål med träningen är viktigt för mig. Det kan t. ex. vara att göra flera chins denna vecka än förra. Kunna springa snabbare en sträcka. Eller att marklyfta x antal kilo. Gärna att det också är tidsbestämt. Jag gillar att träna med någon som hela tiden är lite bättre än mig så jag måste jaga!

Idag jobbar jag som personlig tränare och kostrådgivare på Nordic Wellness, samt driver egen PT-verksamhet där jag hyr in mig och håller till på Delta Gym här i Stockholm vid Odenplan.

Jag är även aktiv inom sociala medier där jag försöker sprida min kunskap och glädje samt inspiration.

Jag bloggar på myshowroom.se i kategorin fitnessbloggar på ptstaffan.myshowroom.se. Jag finns också på Instagram som @pt_staffan.

Vad är det bästa med att vara PT?

Att få vara med och påverka ens persons utveckling till det bättre och se hur de själva förändras på utsidan men även på insidan.

Vilka är din 4 bästa tips för att bli fit så snabbt som möjligt?

1. Dra ner på sockret, godis, kakor, glass, chips och liknande produkter.

2. Minska vitt mjöl och pasta med snabba kolhydrater.

3. Försök göra det så enkelt som möjligt – tänk långsiktigt.

4. Om du är osäker i gymmet ta hjälp utav en PT eller en vän som är mer insatt än dig.

staffaneklundintervju2

Vilken är din favoritövning på gymmet?

Svårt val, jag har många favoriter. Men får nog ändå säga att marklyft och chins är favoriter.

Dina magmuskler ser ut på ett visst sätt och det går inte att träna dem på något speciellt sätt så de ser annorlunda ut eller ändrar form.

Vilken magövning ger snyggast mage?

Jag har tyvärr inget bra svar på den frågan. Det beror helt på vad man definierar med ”snyggast” mage.

Dina magmuskler ser ut på ett visst sätt och det går inte att träna dem på något speciellt sätt så de ser annorlunda ut eller ändrar form. Det vore bra, men det är anatomiskt omöjligt tyvärr.

Det vanligaste nybörjarfelet är att gå ut alldeles för hårt.

Vilket är det vanligaste felet nybörjare gör när de börjar träna?

Att man de går ut alldeles för hårt. Från att träna nästan ingenting till att träna 5-8 pass i veckan. Då brukar det aldrig bli långvarigt, och motivationen brukar då även tryta ganska snart.

Försök i stället köra 2-4 ggr i veckan regelbundet under en tid för att sedan höja tränings intensiteten.

Det är också väldigt vanligt att man lyfter alldeles för tungt med dålig teknik och risken att skada sig ökar.

Killar har ofta en tendens att lyfta för tungt och tjejar för lätt.

Några ”hemliga” PT-tips du vill dela med dig av till Proteinshakes läsare?

”Först rörelse, sedan belastning”. Glöm inte att det ska vara roligt att träna :)

Tack Staffan för intervjun!